تعلیم و تربیت در مرصاد العباد نجم الدین رازی |
کد مقاله : 1006-PPE |
نویسندگان |
مهدی اخروی * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی. واحد بنت الهدی صدر فردوس |
چکیده مقاله |
در دنیای مدرن معاصر با توجه به نقش کلیدی تعلیم و تربیت در اذهان متفکران ، فلاسفه و روانشناسان، با مکاتب و دیدگاه های متفاوت وگاه متناقضی روبه رو هستیم که هریک بنا به جایگاه اندیشه ای و خواستگاه خود، مدعی شناخت پدیده دشوار تعلیم و تربیت هستند . در ادبیات کهن فارسی که بخش قابل توجهی از آن مستقیم یا غیر مستقیم جنبه تعلیم و ارشاد دارد نیز روش ها و ایده هایی در طول تاریخ وجود داشته که در برهه هایی توفیقات شگفتی داشته و نخبه های کم نظیری را پرورده است و نگاه از دنیای علمی امروز با همه یافته هایش به این متد ها و ایده ها می تواند ما را با ریشه های تربیتی فرهنگ خودمان آشناتر کند و امروز نیز با مقابله با جدیدترین یافته های علوم تربیتی مورد استفاده قرار گیرد. در این جستار با روش توصیفی – تحلیلی ، دیدگاههای تربیتی و روش های تربیتی نجم الدین رازی از مرصاد العباد استخراج شد و و با تحلیل و طبقه بندی، جایگاه تربیت را در تفکر اوبسیار رفیع یافتیم. رازی تربیت انسان را هدف نخست تربیت می داند و معتقد است سبب خلیفگی انسان بر ارض نیز همین تربیت پذیری اوست و به طور کلی دنیا سراسر طلسم و راز شگفت است که انسان با تربیت باید گره آن ها را باز گشاید. او برای تربیت انسان دو روش الگویی و شهودی را معرفی می کند. |
کلیدواژه ها |
مرصاد العباد، نجم الدین رازی، نجم دایه، تعلیم و تربیت |
وضعیت: پذیرفته شده |