تحلیل محتوای کیفی کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر تربیت اخلاقی
کد مقاله : 1012-PPE
نویسندگان
میناسادات سلیمانی رباطی *
دانشجو معلم .دانشگاه بنت الهدی صدر فردوس.ایران
چکیده مقاله
هدف از این مقاله تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی جهت استخراج الگوی نظری تربیت اخلاقی در این کتاب هاست روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی است برای دستیابی به هدف مقاله محتوای کتب یاد شده از نظر اهداف محتوا اشکال ارائه محتوا و روش (یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) بررسی شدند یافته ها نشان می دهد که رویکرد برنامه درسی مطالعات اجتماعی بین برنامه آیا تلفیقی است اهداف اخلاقی در کنار دیگر اهداف درس قرار گرفته و محتوای کتاب های درسی هم به تبع اهداف دارای مضامینی اخلاقی شده است مدل هدف‌گذاری هرمی است همچنین برای یاددهی یادگیری از روشهایی همچون بحث گروهی بحث درباره موقعیت های اخلاقی فرضی الگو پردازی روش توضیحی و روش ایفای نقش استفاده شده است اشکال ارائه محتوای اخلاقی نیز به طور عمده شامل متن تصاویر و فعالیت‌ها است برای ارزشیابی نیز افزون بر شیوه‌های معمول روشهایی همچون خود ارزشیابی نیز پیشنهاد شد شده است.
کلیدواژه ها
تربیت اخلاقی، کتاب مطالعات اجتماعی، دوره ابتدایی، تحلیل محتوای کیفی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر