بررسی اشعار تعلیمی کودکان ونوجوانان بعداز انقلاب اسلامی |
کد مقاله : 1013-PPE |
نویسندگان |
فاطمه زرنگ * دانشجو کارشناسی راهنمایی ومشاوره فرهنگیان یزد |
چکیده مقاله |
از دیرباز شاعران کودک ونوجوان ایران از میان انواع ادبی بیشتر به ادبیات تعلیمی وجنبه های تربیتی توجه کرده اند. ادبیات کودک ونوجوان یکی ازگونه های ادبی جدید واثرگذاراست،ویکی از شاخه های مهم ادبیات تعلیمی شمرده می شود؛زیرا امروزه جنبه تعلیمی ادبیات بیش از همه درآثار مربوط به کودکان مشاهده می شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساختارها وهنجارهای ادبی نیز دچار تغییراتی از حیث فرم، محتوا ونگرش شد. دراین سال ها شاعران ونویسندگان کودک ونوجوان به دنیا وفضای ذهنی کودکان نزدیک تر شده اند. ازمطرح ترین شاعران پس از انقلاب می توان به مصطفی رحماندوست،افسانه شعبان نژاد،ناصرکشاورز و جعفرابراهیمی اشاره کرد. مهم ترین موضوعات شعر کودک ونوجوان در این دوره ،شامل مسائل اخلاقی ،اجتماعی ،فرهنگی ،پایداری و...اصلی ترین درون مایه های اشعار تعلیمی،آموزش خداشناسی ،احترام به پدر ومادر،تاکید بر دوستی وعلم آموزی و...است. دراین جستار،سعی براین است جنبه های گوناگون ادبیات تعلیمی وموضوعات مختلف شعر کودک ونوجوان باواکاوی مهم ترین اشعار کودکانه بعد از انقلاب تا امروز بررسی شود. |
کلیدواژه ها |
ادبیات تعلیمی،کودک ونوجوان،تعلیم وتربیت،شعر معاصر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |