تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی از منظر پرداختن به مقولههای تربیت اجتماعی |
کد مقاله : 1014-PPE |
نویسندگان |
زهرا یکتا *1، فرزانه گنجوی2، زهرا جانی2 1پردیس امام سجاد بیرجند (ع) 2پردیس امام سجاد بیرجند |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش، بررسی کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی از منظر به کاربردن مولفههای تربیت اجتماعی است. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و بدین منظور ابتدا با مطالعهی متون دینی و آثار پژوهشگران مولفهها و زیر مولفههای تربیت اجتماعی استخراج گردیده و سپس بخشهای مختلف محتوای کتاب فارسی چهارم دبستان اعم از متن، تصاویر و تمارین آن با توجه به این چهارچوبها تحلیل گردیدند. تربیت اجتماعی جریانی هست که در آن هنجارها، مهارتها، الگوها و رفتارهای هر فرد شکل میگیرد تا بتواند به بهترین نحو در جامعه به ایفای نقش بپردازد. بخشی از این مسئولیت خطیر به عهدهی آموزش و پرورش نهاده شده تا هر دانشآموزی، در این فرصت مهارتهای زندگی جمعی را آموخته، راه حل مسائل زندگی اجتماعی را فراگرفته و دموکراسی و مسئولیت پذیری را تمرین نماید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد از مولفههای تربیت اجتماعی که در چهارچوب آنها کتاب فارسی چهارم دبستان مورد بررسی قرار گرفت به ترتیب مولفهی مردم سالاری دینی، ارتباط با دیگران و مسئولیت پذیری وظیفه شناسی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند و در بخشهای مختلف محتوا که مورد بررسی قرار گرفتند به ترتیب متن، تصاویر و تمارین بیشترین فراوانیها را به خود اختصاص دادهاند. به این صورت که تفاوت فاحشی بین میزان مولفههای تربیت اجتماعی که متن کتاب به خود اختصاص داده نسبت به سایر بخشها یعنی تصاویر و تمارین وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
تربیت اجتماعی، کتاب فارسی چهارم دبستان، تحلیل محتوای کیفی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |