بررسی مفاهیم تربیتی در شعر کودک با تکیه بر اشعار جعفر ابراهیمی و شکوه قاسم نیا
کد مقاله : 1015-PPE (R1)
نویسندگان
معصومه نجف زاده *
اداره اموزش و پرورش بشرویه
چکیده مقاله
تربیت و مفاهیم مربوط به آن از اساسی‌ترین اصول فردی و اجتماعی در جوامع مختلف است که پیشینة آن به تاریخ آفرینش انسان و تلاش آدمی برای آموزش به فرزندان بازمی‌گردد که در این بین شاعران نیز به این مسأله توجهی وافر داشته‌اند. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده مفاهیم تربیتی در اشعار جعفر ابراهیمی و شکوه قاسم نیا که از شاعران شعر کودک هستند مورد بررسی قرار گرفته و هدف از این نوشتار ترسیم تصویری روشن از اندیشه این دو شاعر از مفاهیم تربیتی در شعر کودک است. این دو شاعر با توجه به اهمیتی که به مسألة تربیت و آموزش صحیح داشته‌اند مفاهیمی همانند یاد خداوند، ادب و تواضع، بخشش، پاکیزگی و مراقبت، تشکر و قدردانی از دیگران، مهرورزی و دوستی، نصیحت‌پذیری، صله رحم، تلاش و کار، آداب اجتماعی و تکریم خانواده را بیان کرده‌اند و باید گفت که این مفاهیم رابطه‌ای دوسویه را میان ادبیات و تعلیم و تربیت برقرار کرده و راهکارهایی مناسب را پیش روی کودکان قرار داده‌اند.
کلیدواژه ها
تربیت، شعر کودک، شکوه قاسم‌نیا، جعفر ابراهیمی
وضعیت: پذیرفته شده