بررسی جایگاه ادبیات داستانی در برنامه فلسفه برای کودکان |
کد مقاله : 1023-PPE (R1) |
نویسندگان |
فاطمه زرنگ * دانشجو کارشناسی راهنمایی ومشاوره فرهنگیان یزد |
چکیده مقاله |
مهم ترین مواد آموزشی در برنامۀ فلسفه برای کودکان ، برای کندوکاو فلسفی داستان است. داستان فکری – فلسفی باید ظرفیت کافی برای گنجاندن مفاهیم و پرسش های فلسفی را در اختیار قرار دهد تا محرک ایجاد بحث فلسفی باشد. داستان های فکری که ابزار تفکر وایجاد کندوکاو هستند باید از فرم و محتوای خاصی تبعیت کنند. کفایت فلسفی که از امتیازها و تفاوت های اصلی داستان های فبک است در نظر بنیان گذاران این برنامه بسیار جدی است وعناصر گوناگونی برای آن تعریف می شود. ویژگی های اساسی داستان های فکری برنامه فبک که آن ها را از سایر داستان های کودک متمایز می سازد؛محتوای فلسفی،کندوکاو پذیری و غیر تلقینی بودن است. هدف این برنامه دعوت کودکان به شرکت در گفت وگوی فلسفی دربارۀ مفاهیم بحث برانگیز و معمول است ؛ لذا این داستان ها باید به لحاظ فرم ومحتوا فلسفی باشند و در سه سطح، ادبی،فلسفی و روان شناختی از کفایت لازم برخوردار باشند. دراین مقاله سعی شده به بررسی مولفه های مهم این نوع داستان ، مبتنی بر برداشتی از فلسفه و ادبیات که در برنامه فبک وجود دارد پرداخته شود. |
کلیدواژه ها |
فلسفه برای کودکان،ادبیات،داستان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |