نقش وجایگاه اشعار کتاب های فارسی مقطع متوسطه اول ودوم در تعلیم وتربیت دانش آموزان |
کد مقاله : 1027-PPE |
نویسندگان |
نجمه احمدی بغداد آبادی * آموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
کتاب های درسی به عنوان مهم ترین منبع آموزش تربیت واخلاق در دانش آموزان و قشرنوجوان جامعه است .که نحوه تربیت آنها بسیار حائز اهمیت می باشد. وتوجه به کیفیت متون درسی به لحاظ آموزش هایی که از طریق آن صورت می گیرد . مطمئنا در بهبود وضعیت جامعه و ارتقای سطح فرهنگ در بخش های مختلف نقش به سزایی خواهد داشت . تحقیقات انجام شده در این زمینه ودر اشعارکتاب های فارسی مقطع متوسطه اول و دوم نشان می دهد که توجه نویسندگان کتاب های درسی به ذکر ارزشهای اخلاقی در جهت نشان دادن مسیر درست به نوجوانان مانند یک چراغ راهنما بوده است که به صورت مستقیم وغیرمستقیم سعی در بیان یک الگوی کامل اخلاقی به دانش آموزان است که بتوانند هم در زندگی دنیوی وهم در پیشگاه خداوند سربلند باشند. این مطالعه نشان داد که بیش از نیمی از اشعار کتاب های فارسی متوسطه دارای اهداف تعلیمی و تربیتی همانند:خداشناسی، خودشناسی، ستایش آزادی و آزادگی، شرح انتظار، نیکی به پدر و مادر، همدلی و اتحاد و... می باشد. |
کلیدواژه ها |
فارسی ، اشعار ، تعلیم ، تربیت ، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |