بررسی جایگاه تربیت در کتاب فارسی ششم سال تحصیلی1400-99 |
کد مقاله : 1028-PPE |
نویسندگان |
زهرا منصوریان * دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد(ع)واحد بنت الهدی صدر فردوس |
چکیده مقاله |
تربیت، مقوله ایست که باید مراحل مختلفی را طی کند. قطعاً آموزش و پرورش مهمترین پایگاه تربیت و کتب درسی مؤثرترین منابع در تربیت هستند. از جمله کتبی که این رسالت مهم را به عهده دارد کتاب فارسی است زیرا برخاسته از فرهنگ اصیل و کهن ایران اسلامی بوده و بیان مفاهیم تربیتی، با زبانی ادبی تأثیرگذاری و دلپذیری خاصی بدان می بخشد. یکی از این کتب،کتاب فارسی ششم می باشد که در این مقاله سعی شده به روش تحلیل محتوا به واکاوی جلوه های تربیتی در تمام صفحات کتاب فارسی ششم بپردازیم. از نتایج این پژوهش می توان به این موارد اشاره کرد که در تمام درسهای کتاب فارسی ششم، نکات تربیتی خاص سن نوجوانی اعم از آگاهی نسبت به خدا، خود، دیگران و پدیده های هستی یافت می شود که بیشترین انها در قالب داستان و شعر بیان شده اند .دقت و تفکر در همه امور از جمله مسئولیت پذیری، عمل درست، احترام به والدین و فکر کردن به عمل قبل از انجام ان مد نظر است. |
کلیدواژه ها |
تربیت،فارسی پایه ششم،تعلیم و تربیت،کتاب درسی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |