اخلاق فضیلت و مدرسه فضیلتمدار از دیدگاه نجم الدین رازی
کد مقاله : 1032-PPE (R1)
نویسندگان
عباس خسروی بیژائم *
گروه اموزشی معارف اسلامی
چکیده مقاله
هر کاری در راستای تحقق شرافت و کمال انسان ارزشمند است. هر حرفه ای با جستن معرفت لازم برای کسب مهارت بیشتر و بهتر آغاز می شود؛ چون همه ی مهارت ها به گونه ای با انسان و کمال او در ارتباط است بر مهارت آموزان است که در رسیدن به این هدف خود به فضایل اخلاقی و عقلانی آراسته گردند. اخلاق حرفه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اخلاق حرفه ای معلم، اهمیت برتر و بیشتری دارد. معلم و دانش آموز از ارکان تعلیم و تربیت می باشند. بر معلم و دانش آموزان است که از میان فضایل فراوان به فضایلی همانند شجاعت، خیرخواهی و حکمت – چه اخلاقی و چه عقلانی – جان خویش را بیآرایند تا در آفریدن جامعه ای فضیلتمند سهم خود را به درستی به انجام رسانند. روش پژوهش در این مقاله توصیفی – تحلیلی است. هدف پیشنهاد راهکاری برای معلمان در روزگار معاصر می‌باشد تا همزمان و همراه با آموزش به فضایل اخلاقی-عقلانی نیز آراسته گردند.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: نجم الدین رازی، فضیلت عقلانی، شجاعت، خیرخواهی، حکمت.
وضعیت: پذیرفته شده