واکاوی مفاهیم تعلیم وتربیت در مثنوی معنوی (مبتنی بر قرآن وروایات)
کد مقاله : 1036-PPE (R1)
نویسندگان
حمیدرضا وردی *
گروه الهیات ممعارف اسلامی ، پردیس شهید باهنر بیرجند،دانشگاه فرهنگیان تهران ، ایران
چکیده مقاله
تعلیم وتربیت از جمله مسایلی است که مورد علاقه وتوجه اکثر عرفا وادبا وفلاسفه مسلمان قرار گرفته است. زیرا تعلیم وتربیت را رکن اصلی ترقی وتعالی انسان وجامعه و دستیابی به کمال ورسیدن به مقام انسان کامل می دانسته اند. در حوزه ادب وعرفان وفلسفه اسلامی بیان دیدگاههای این فرهیختگان بیشترتحت تاثیرآموزه های قرآن ، احادیث واهل بیت (ع) و درقالب مضامینی بکر وتازه همراه با نظریه پردازی واستدلال بوده است . مساله اصلی ما در این مقاله واکاوی دیدگاه مولا نا جلال الدین محمد بلخی درباب تعلیم وتربیت ومبتنی برقرآن کریم ، احادیث نبوی و نهج البلاغه می باشد . با این سوالات که، آیا درحوزه تعلیم وتربیت بین او وسایر دانشوران اختلاف نظر بوده است یا نه؟ آیا کثرت اندیشه های کلامی منجر به کثرت دیدگاههای ادبای مسلمان درباب تعلیم وتربیت، شده است ؟ اندیشه های مولانا تاجه اندازه تازگی و کارایی خود را تازمان ما حفظ نموده اند؟ نتیجه نهایی این واکاوی اینست که مساله تعلیم وتربیت به دلیل اهمیت آن از دیدگاه قرآن وعترت ، بسیار مورد توجه مولانا و سایردانشمندان وادیبان مسلمان بوده وآنرا ازضروریات جامه اسلامی برای تعالی وترقی فرد وجامعه می دانسته اند. دربسیاری موارد نه تنها این دیدگاه ها ونظریات کارایی خود را حفظ نموده اند بلکه نظریات بسیاری از علمای تعلیم وتربیت پس از وی تحت تاثیر ومنبعث از نظریات مولانا وسایر ادیبان وعرفای مسلمان بوده است.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: « تعلیم » ،« تربیت» ،« اصول تربیت درمثنوی» ، « روشهای تربیت در مثنوی» ، « تربیت نفس در مثنوی».
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی