نقش و جایگاه اشعار کتاب‌های فارسی مقطع متوسطه اول و دوم در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان
کد مقاله : 1057-PPE (R1)
نویسندگان
فضل الله رضایی اردانی *1، محمد ابراهیم مهدی‌نژاد اشکذری2، ابوالفضل فرجام‌نهاد2، حمیدرضا مسعودی عقدا2
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد
2دانشجوی کارشناسی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد
چکیده مقاله
چکیده:
کتاب‌های فارسی مدارس به عنوان نخستین آشنایی های دانش‌آموزان کشور ما با ادبیات و فرهنگ بومی کشور است .
این دروس می‌بایست با توجه به غنای فوق‌العاده زبان و ادبیات فارسی دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از آثار ادبی بزرگان و دانشمندان این آب‌ و خاک باشد تا ضمن آشنایی دانش‌آموزان با این بزرگان و سبک ادبی آنان، در جریان آموزش این دروس نکات اخلاقی و آموزنده گوناگون از جمله یاد خداوند، سبک زندگی، نیکی به پدر و مادر و دیگران، همنشینی با افراد خوب و با تجربه، میهن دوستی و وطن پرستی، پرهیز از کبر و غرور بیجا و ... نیز در زمینه‌های مختلف دینی، سبک زندگی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... فرابگیرند .
در این پژوهش کوشش شده است تمامی اشعار بکار رفته در کتاب‌های فارسی متوسطه دوره اول و دوم بررسی شده و نکات آموزنده و اخلاقی و تربیتی برداشتی از آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد .
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: متوسطه اول، متوسطه دوم، تعلیم و تربیت، کتاب فارسی، درس ادبیات فارسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر