بررسی تأثیر آموزش مفاهیم ریاضی با زبان شعر بر انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی |
کد مقاله : 1066-PPE (R1) |
نویسندگان |
محسن رضایی *1، خلیل بیگ زاده2، حامد رضایی3 1آموزش وپرورش 2دانشگاه رازی 3دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مفاهیم درسی با زبان شعر بر انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس شهر کرمانشاه بود که 30 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دوگروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند و داده ها با استفاده از نرم افزار Spssبررسی شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزشی ولرند بود. پیش آزمون انگیزش تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. در گروه آزمایش، ابتدا معلم درس خود را به طور کامل به دانش آموزان ارائه داد و از اشعار آموزشی به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. و در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم ریاضی، به روش معمول خود عمل کرد. در ادامه پس آزمون انگیزش تحصیلی توسط پژوهشگر اجراء شد. تحلیل داده ها با استفاده از تکرار اندازه گیری نشان داد که بعد از آموزش تفاوت معناداری در نتایج حاصل از این انگیزه ی پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی درمقایسه با گروه کنترل ایجاد شد001)/0(p≥. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که استفاده از شعر به طور معنا داری باعث افزایش انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در یادگیری مفاهیم ریاضی می شود. |
کلیدواژه ها |
شعر، انگیزش، پیشرفت تحصیلی، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده |